گزارش تخصصی گزارش تخصصی : بهبود سطح یادگیری دانش آموزان پایه ششم در درس ریاضی با روش های خلاقانه 5694
کد فایل
5694
دسته
گزارش تخصصی
نوع فایل
تحقیق
تعداد مشاهده
1558
فرمت فایل دانلودی
.zip
فرمت فایل اصلی DOC
تعداد صفحات 37
حجم فایل
847 کیلوبایت
0
0
فرمت فایل : word (لینک دانلود پایین صفحه) تعداد صفحات 37 صفحهفهرست مطالبچکیده : 5کلید واژه : ……………………………………………………………………………………….6مقدمه 6اهداف گزارش 7هدف اختصاصی 7اهداف جزئی 7ارزیابی از وضع موجود . 8جمع آوری اطلاعات 9نظر سنجی از اولیا 9مصاحبه با دانش آموزان ………………………………………………………………………..10مشاهده ی رفتار دانش آموزان …………………………………………………………………..10بررسی نمودار درسی دانش آموزان : ( معدل هر درس ) ………………………………………11بررسی روشهای تدریس وفعالیتهای یاددهی-یادگیری: …………………………………………..11گردآوری اطلاعات کتابخانه ای 11تعاریف : ……………………………………………………………………………………….11آموزش برای یادگیری اکتشافی…………………………………………………………………. 12 .هدف هاوویژگی های روش آموزش برای یادگیری اکتشافی…………………………………….13 آموزش به کمک یادگیری مشارکتی :………………………………………………………………………………13 ……………………………………………………………………. .یادگیری مبتنی برمسأله چیست؟…………………………………………………………………14 چه راهبردهایی باید برای حل مسئله تدریس شود :…………………………………………………………….14 ………………………………………………………. پیشینه نظری ……………………………………………………………………………………………15 پیشینه عملی…………………………………………………………………………………………………………………16 ……………………………………………………………………………………………. تجزیه و تحلیل داده ها (موانع موجود در تدریس ریاضی )………………………………………………17 1- دید ونگرش منفی دانش آموزان نسبت به ریاضی……………………………………………………….17 …………………………………………………… 2-عدم توجه به تفاوت های فردی …………………………………………………………………..17 3-عدم اعتماد به نفس و وجود اضطراب در دانش آموزان خصوصا هنگام امتحان…………..18 ………………………….. 4- عدم مشارکت و فعال بودن دانش آموزان در فرایند تدریس ……………………………………….18 5- عدم استفاده وتوجه به کاربردهای ریاضی درکتاب های درسی وتدریس…………………………..19 ……………………………….. -6 عدم توجه به پیش نیازهای دروس جدید : ………………………………………………………….19 7- باﻻ بودن حجم کتاب درسی :…………………………………………………………………………………….20 ………………………………………………………………………… 8-عدم انجام ارزشیابی های صحیح :………………………………………………………………..20 راهکارهای پیشنهادی :………………………………………………………………………………………………….21 ………………………………………………………………………………….. 1- در زنگ ریاضی کﻻسی شاد وبا نشاط داشته باشیم. ………………………………………………21 2- به پرورش دقت و تقویت حافظه دیداری و شنیداری دانش آموزان توجه کنیم…………………21 . ……………………… 3- در کلاس محیطی حمایت کننده به وجود بیاوریم تا اعتماد به نفس دانش آموزان افزایش یابد. ………22 4- یادگیری به بهترین نحو…………………………………………………………………………………………….22 ……………………………………………………………………………… 5-در حل مساله ها به دانش آموزان یاد بدهیم که باید قدم به قدم پیش بروند. ……………………………23 -6 در نظر گرفتن سیر تفکر دانش آموزان……………………………………………………… 24انتخاب راه حل ها :……………………………………………………………………………. 25اعتبار بخشی به راه حل ها…………………………………………………………………….. 26اجرای راه حل ها :…………………………………………………………………………….. 27ارزیابی بعد اجرای طرح (نقاط قوت اجرای طرح ) 30……………………………………………………….نتیجه گیری :…………………………………………………………………………………… 30پیشنهادات :…………………………………………………………………………………….. 31منابع : ………………………………………………………………………………………….32پیوست ها : ……………………………………………………………………………………..33پیوست1……………………………………………………………………………………….. 33جدول فراوانی نمرات ریاضی قبل از انجام راه حل (پیوست (3 …………………………………33نمونه ای از الگوریتم ضرب دو عدد اعشاری (پیوست (4……………………………………… 34آیین نامه انجمن دانش آموزان ریاضی دان (پیوست (5 …………………………………………..34جدول مقایسه فراوانی نمرات ریاضی بعد از اجرای راه حل (پیوست (7…………………………35 چکیده :پژوهش حاضر با هدف بررسی و رفع مشکل یادگیری درس ریاضی دانش آموزان پایه ششم تدوین شده است. درس ریاضی در مدارس ابتدایی برای برخی از دانش آموزان درسی مشکل آفرین شده است تا جایی که دانش آموزان برای حل مسایل به دیگران تکیه می کنند. تکرار این کار باعث کم شدن علاقه ، عدم انجام درست تکالیف ، اضطراب و عدم اعتماد به نفس و … در برخی از دانش آموزان شده است . بعد از بررسی مسایل فوق با استفاده از مصاحبه با دانش آموزان ، مشاهده ی رفتار و تشکیل جلسات دیدار با اولیاء و بررسی روش های تدریس و مشخص کردن وضعیت درسی دانش آموازن ریشه های مشکل مورد بررسی قرار گرفت وبا راهکارهایی نظیر استفاده از روش های فعال تدریس ، نحوه ی درست تفهیم مسایل وتوجه به تفاوتهای فردی به این نتیجه رسیدم که کلاس درس ، روش تدریس و امکانات و وسایل لازم برای تدریس باید طوری باشد که دیدگاه های مثبتی در نظر دانش آموزان ایجاد کند و دانش آموزان با اعتماد به نفس بالاتر ، علاقه ، انجام تکالیف به موقع و از همه مهمتر کاربرد ریاضی در زندگی روزمره آشنا شوند