گزارش تخصصی گزارش تخصصی با موضوع:کاهش اضطراب یکی از دانش اموزان در درس فیزیک با راهکارهای مناسب 5516
کد فایل
5516
دسته
گزارش تخصصی
نوع فایل
تحقیق
تعداد مشاهده
1885
فرمت فایل دانلودی
.zip
فرمت فایل اصلی DOC
تعداد صفحات 21
حجم فایل
345 کیلوبایت
0
0
فهرست مطالبچکیده: 4کلید واژه : 4مقدمه(بیان مساله وسابقه موضوع ) 5توصیف وضیعت و بیان مساله: 6اهداف گزارش : 6هدف اختصاصی : 6اهداف جزئی : 6ارزیابی از وضع موجود . 7مشاهده ی رفتار دانش آموز در کلاس درس: 7مصاحبه با دوستان: 8مصاحبه با دیگر دبیران محمد: 8مصاحبه با والدین محمد: 8مصاحبه با خود محمد: . 9مطالعات تحقیقات گذشته : 10اضطراب فیزیک چیست ؟ 10اضطراب فیزیک واکنش احساس آگاهانه به یک یا چند مورد زیر است : 10موانع موجود که سبب افزایش اضطراب فیزیک می شود 11 تجزیه تحلیل و تفسیر داده ها : 12بررسی نقاط ضعف تدریس فیزیک 12الف) عوامل محیطی .. 12-1 فشارهای والدین : 12-2 شیوه آموزش دبیر : 13-3 محتوی کتاب های فیزیک : 13-4 تجارب منفی : 13ب) شیوه های اشتباه آموزش فیزیک 13(1 تأکید بر سرعت در پاسخ گویی : 13پ) عوامل فردی 14(1 کاهش اعتماد به نفس : 14(2 احساس ضعف و کمبود : 14مقایسه با شاخص : .. 14انتخاب راه حل 15اجرای راه حل و نظارت بر آن : 16ارزیابی بعد از اجرای راه حل ها 17نقاط ضعف : 18نقاط قوت اجرا : 19نتیجه گیری 19پیشنهادات 20 منابع : 21چکیده:پژوهش نشان داده است که عامل بسیاری از موارد اضطراب در دانش آموزان در جو عمومی مدرسه و کلاس درس است که با اصلاح روش تدریس ، در ارزیابی و ارزشیابی قابل تضعیف می باشد.1و اما گزارش تخصصی حاضر در مورد محمد دانش آموز پایه ………. متوسطه است که دچار اضطراب در کلاس و به خصوص در درس فیزیک است که پس ازبرخورد با این مسئله به جمع آوری اطلاعات از منابع گوناگون و استفاده از تجربیات افراد متخصص پرداخته و بعد آن ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و سپس با ارائه راه حل هایی به بهبود و کاهش اضطراب او پرداختم.مقدمه(بیان مساله وسابقه موضوع )اختلالات رفتاری و عاطفی دانش آموزان از مواردی است که در سال های اخیر، مورد توجه خاص دبیرین و اولیاء تعلیم و تربیت قرار گرفته است، توجه ویژه به این مشکلات رفتاری و عاطفی از این جهت مهم است که توجه نکردن به آن و گسترش یافتن این مشکلات در کلاس های درسی مانعی در جهت رسیدن به اهداف آموزشی و تربیتی در مدرسه و کلاس است.ضمن این که موجب می شود دبیران در کلاس درسی دچار مشکل شوند و باعث افت در عملکرد تحصیلی دانش آموزان نیز شود. اضطراب به عنوان یک مسأله شایع، حداقل به طور خفیف در اغلب دانش آموزان و نوجوانان به چشم می خورد. (معصومه شاهسواری، “نگاهی به جایگاه معلم در ترویج فیزیک”)بروز آن در مرحله حاد و شدید همراه با علایم و نشانه هایی چون دلهره، بی قراری، بی خوابی، عصبانیت، تشویش و نگرانی و گوش به زنگ بودن، اشکال در تمرکز حواس، احساس خستگی، تپش قلب و تنگی نفس، تغییر رنگ چهره و اندام ها، استرس، اختلال در فشار خون، تعریق سرد و گرم اندام، خیال پردازی، کابوس در خواب و بیداری و … است.علل بروز آن نیز معمولا کاهش مناسبات و ارتباطات عاطفی و عدم احساس امنیت، شرایط ناگوار زندگی ماشینی و عدم ایجاد ارتباط همگن با آن ، بروز مسائل ، اختلافات و مشکلات خانوادگی ، نگرانی از آینده شغلی و تحصیلی ، فقدان اعضای خانواده ، کم توجهی به مسائل دینی و معنوی. عدم آمادگی در مواجه با خطر احتمالی از قبیل بیماری ، فوت ، حادثه ناگوار جنگ و سیل و زلزله ، برای خویش و نزدیکان ، نحوه کسب آموزش های تربیتی غلط در چگونگی برخورد با اضطراب است. (رایف؛ فردریک، درک و آموزش فرایندهای مهم در تفکر علم ، ی رشد آموزش فیزیک ) توصیف وضیعت و بیان مساله: اینجانب ، دارای مدرک لیسانس فیزیک ، مدت سال سابقه خدمت در نظام مقدس آموزش و پرورش را دارم. پژوهش حاضر مربوط به دانش آموزان آموزشگاه می باشد. محمد دانش آموز پایه ی…….. متوسطه آموزشگاه… می باشد .محمد دارای قدی متوسط و اندامی ……………. …………. ظریف است، مذهب او شیعه و در خانواده ی چهار نفری زندگی میکند.محمد فرزند اول خانواده است.محمد در کلاس تقریبا کم حرف و آرام است و هیچ ذوقی در کلاس برای یادگیری مراحل تمرینات نشان نمیدهد و گاهی آنقدر با اضطراب با شرایط مواجه میشود که باعث اختلال و عدم توجه دیگران و حتی اضطراب دیگران هم میشود. معمولا حرفهایش و ظاهرش هم نوعی با نا خوشنودی و استرس همراه است. با مشاهده ی رفتار او و با توجه به تاثیر رفتارش در کلاس و اهمیت درس فیزیک در جامعه ی کنونی بر آنشدم تا علل بروز این رفتار ها را بیابم و برای بهتر شدن وضعیت او راه کارهایی طراحی کنم .