گزارش تخصصی گزارش تخصصی آموزگار پنجم :پرورش خلاقیت دانش آموزان پنجم ابتدایی با راهکارهای مناسب 5609
کد فایل
5609
دسته
گزارش تخصصی
نوع فایل
تحقیق
تعداد مشاهده
1816
فرمت فایل دانلودی
.zip
فرمت فایل اصلی DOC
تعداد صفحات 28
حجم فایل
361 کیلوبایت
0
0
فرمت فایل : word (لینک دانلود پایین صفحه) تعداد صفحات 28 صفحهفهرستفهرست 1مقدمه : 3ارزیابی از وضع موجود 4اهداف گزارش : 5هدف اختصاصی : 5اهداف جزئی : 5مقایسه با شاخص : ……………………………………………………………………6گردآوری اطلاعات : ………………………………………………………………….6تجزیه و تحلیل اطلاعات : ( موانع و علل رشد خلاقیت ) 8نمودار شماره 2 موانع خلاقیت در محیط مدرسه 10با توجه به مطالب بیان شده می توان به روشهای ذیل عمل کرد : 11در زمینه خانواده : 11در زمینه مدرسه روش های تدریس فعال چون 11پیشنهاد راه حل 12گام اول : خانواده و اولیا ء 12..گام سوم : معلم 16اجرای راه حل جدید و نظارت بر آن 18ارزیابی بعد از اجرای راه حل 20ارزشیابی تاثیر راه حل جدید و تعیین اعتبار آن 21روش هایی که پدران و مادران به کار بردند : 22مشکلات و نقاط ضعف : 23نقاط قوت اجرای طرح : 23نتایج : 24نتیجه گیری : 24پیشنهادات 25منابع و ماخذ……………………………………………………………………….. 26مقدمه :از اهمیت خلاقیت همان بس که در قرآن کریم 250 بار از آفرینش ، خلق و آفریـدن در هسـتی گفته شده است و هر پرتوی از هستی برگ زرین خلق و زایش جدید را در بطن خود به همراه دارد.لذا خلاقیت یک موهبت الهی است که در فکر ، اندیشه و قلم، رفتار و عمل انسـان در زنـدگی و محیط کار جلوه پیدا می کند و اگر زمینه ی بسط ، تربیت و تمرین این موهبـت الهـی و قـدرت مغزی فراهم نگردد از یک نعمت فوق العاده مهم و کلیدی محروم مانده ایم به طوری که زیان آن را در ابعاد و صور گوناگون در زندگی فردی و اجتماعی خواهیم چشید .به اعتقاد اکثریت قریب اتفاق صاحب نظران و متفکران حـوزه هـای مختلـف فرهنگـی سیاسـی ، اجتماعی ، و اقتصادی در دنیای جدید، آموزش و پرورش نقش بی بدیل در فرایند توسعه و بالندگی کشورها وملت ها ایفا می کند . به عبارت دیگر ، راه درمان بسیاری از دردهـای جامعـه را بایـد در آموزش و پرورش جستجو کرد ، همچنان که خلاقیت و نوآوری در صنعت را باید در دوران کودکی و نوجوانی جست و جو کرد لذا در پاسخ به این ندا گسترش خلاقیت و نـوآوری در صـنعت را در جامعه آموزش و پرورش ، معلمان باید پیش گام شوند . با توجه به ایـن کـه خلاقیـت مـی توانـد شکننده محدودیت ها ، برازنده ناتوانی ها ، شکافنده ناشناخته ها ، یابنده نا دانسـتنی هـا باشـد و نظریه این که با استفاده از خلاقیت می توان مرز بین دانستن و توانستن را از میان برداشت و فاصله بین قوای بالقوه و توانایی های بالفعل انسان را به حداقل رساند و با عطف به این مطلب که یکی از دلایل عمده پس رفتگی دول مختلف ، میزان سرمایه گذاری و بهره گیری از نیروها خـلاق اسـت وعلاوه بر این ها ، با توجه به این که حل معضلات اجتماعی ، اقتصادی ، سیاسی ، کشور در گـرو وجود اندیشه های خلاق است . پس ضروری است که تمامی معلمان ، مدیران و والدین ما باید همه در تمام عرصه های علمی تربیتی خویش نوآوری و روز آوری داشته باشـد و هـم زمینـه رشـد و شکوفایی استعدادهای خلاق دانش آموزان را فراهم آورند و هم چنان طرحی در اندازند که رشـد استعدادهای خداداد بشر تامین گردد.ارزیابی از وضع موجوداینجانب آموزگار کلاس پنجم دبستان . هستم.با شروع فصل پائیز ، سال تحصیلیجدید هم آغاز شد . امسال به امید خدا سال تحصیلی را آغاز نمودم و امیدوار بودم بتوانم با تغییر محیط کاری خود، هم بار علمی خود، و هم دانش آموزان را افزایش دهم . با تقسیم شدن کلاس ها مسئولیت پر بار کلاس پنجم به من واگذار شد . با توجه به تجربه و تدریس چند ساله در این پایه شاید تکرار دوباره آن برایم خسته کننده و تکراری می بود . اما از همـان ابتـدای سـال تحصـیلی تصمیم گرفتم امسال را با شیوه جدید شروع نمایم تا هم برای دانش آموزان و هم خـودم تنـوعی باشد و هم کوچکترین تغییر در روش خود و دانش آموزان بوجود آورده باشم .با گذشت چندین هفته از شروع سال تحصیلی و همچنین با توجه به تعاریفی کـه از خلاقیـت در کتب گوناگون مطالعه کرده بودم، در دانش آموزان روحیه ی خلاقانه را کمتر مشاهده کردم. شاید به این دلیل باشد که تاکنون فرصتی برای آنها در این زمینه بوجود نیامده بود. با توجه به این که هدف آموزش و پرورش در همه سطوح تحصیلی علی الخصوص در دوره ابتدایی ایجاد توانایی های آفریننده در دانش آموزان است و هسته اصلی تحول در نظام آموزش و پرورش خلاقیت است ودر دنیای پر تغییر قرن بیست و یکم ایجاد خلاقیت در دانش آموزان مهمتـرین مسـئولیت پرورشـی آموزشگاه ها می باشد . پس وظیفه خود دانستم به عنوان معلمی که نقش کلیدی و اساسی در این زمان دارد ، محور کار خود را بر روی خلاقیت دانش آموزان قرار بدهم چرا که پرورش استعدادهای فطری دانش آموزان از مسایل بسیار مهمی است که باید مورد توجه معلمـین قـرار بگیـرد . علـی الخصوص دوران ابتدایی که تمام صفات اکتسابی و الگوها رفتاری در این زمـان اخـذ مـی شـود و شخصیت واقعی کودک بر اساس همین مسائل شکل می پذیرد . مطلبـی مـی خوانـدم کـه طـی تحقیقات به عمل آمده ، مشاده شده که تمام مواهبی که در دوران کودکی کم و بیش در همه افراد وجود دارد و به صورت رفتارهای فی البداهه خلاق ابراز شده ، پس از مدتی دچار کاستی یا رکود گردیده است که باید گفت عامل اصلی اتلاف یا به فراموش سپردن این مهارت هـا ، مربیـان مـی باشند