مبانی نظری و پیشینه تحقیق مبانی نظری و سوابق پژوهشی مفاهیم و عناصر خوشه های صنعتی (فصل دوم) 160652
کد فایل
160652
دسته
مبانی نظری و پیشینه تحقیق
نوع فایل
تحقیق
تعداد مشاهده
1215
فرمت فایل دانلودی
.zip
فرمت فایل اصلی .docx
تعداد صفحات 79
حجم فایل
0 بایت
0
0
لینک دانلود و خرید پایین دسته بندی : ووردنوع فایل : word (..docx) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )تعداد صفحه : 79 صفحه قسمتی از متن word (..docx) : 9413-1 پیشینه تحقیق 23فصل دوم 31مروری بر ادبیات موضوع 311-2 مقدمه 322-2 خوشه های صنعتی 321-2-2 تعاریف و مفاهیم خوشه 332-2-2 خوشه هاي صنعتی و عناصر تشکیل دهنده آن 381-2-2-2 عوامل فضایی و مکانی 412-2-2-2 عوامل فرهنگی و اجتماعی 423-2-2-2 عوامل سازمانی و اقتصادی 444-2-2-2 عوامل سیاستگذاری و نهادی 443-2-2 ویژگی مشترک خوشه ها 453-2 رهیافت های نظری و تحلیلی توسعه منطقه ای خوشه گرا 464-2 ویژگی های خوشه های صنعتی اثرگذار بر فرایندیادگیری، نوآوری و توسعه منطقه ای 481-4-2روابط عمودی وافقی بین بنگاهی 492-4-2 همکاری و رقابت بین بنگاهی 503-4-2 محیط های نهادی 524-4-2 بازار نیروی کار محلی 545-2 خوشه های صنعتی در کشورهای کمتر توسعه یافته 551-5-2 محیط اجتماعی کشورهای کمتر توسعه یافته 566-2 چرخه حیات خوشه 587-2 خوشه ها و نوآوری 608-2 انواع خوشه های صنعتی 611-8-2- خوشه اولیه یا نوپا 632-8-2 خوشه های یکپارچه و برقرار 643-8-2 خوشه های بالغ 649-2 شاخص های توسعه خوشه های صنعتی: 651-9-2 مرور مدل ها و شاخص های مطرح شده 652-9-2 معرفی مولفه های مطرح شده در پژوهش 7616فصل دوممروری بر ادبیات موضوع13-1 پیشینه تحقیقبر اساس تعریف پورتر Porter(2001) خوشه ها در واقع، همان تراکم جغرافیایی شرکتهاي به هم مرتبط، عرضه کنندگان تخصصی، ارائه کنندگان خدمات، بنگاه هاي صنایع مرتبط و نهادهاي همکار (از قبیل دانشگاهها، مؤسسات استاندارد وانجمن هاي تجاري) در حوزه هاي خاصی است که علاوه بر رقابت، با یکدیگر همکاری نیز می کنند. مفهوم خوشه در تعریفی که آلتنبرگ و اشتامرAltenberg and shtamer ارائه می کنند به این معناست که خوشه مجموعه ای نسبتاً بزرگ از بنگاه هاست که در محدوده مکانی خاصی قرار دارند، پیشینه تخصصی مشخصی دارند و در آن خوشه، تجارب بین بنگاهی و تخصص بنگاه ها چشم گیر است. در واقع خوشه های صنعتی شبکه ای محلی از 17بنگاه های کوچک و متوسط است که در مجموع یک بنگاه بزرگ نوآور را پدید می آورد اما تفاوت این بنگاه بزرگ نوآور با سایر بنگاههای بزرگ در این است که این بنگاه بزرگ، فاقد ساختار سلسله مراتبی است .Bell & Albu,1999))الگوى الماس پورتر Porter’s diamond model( 1990 ) بعنوان يك الگو پايه در تحليل رقابت پذيرى يك صنعت بومى، يكي از چند الگوى محدود در تحقيقات تجارت بين الملل است كه نشان مي دهد رقابت ملي در سطح صنعتي معين، شامل چه مواردي است. پورتر در اين الگو، رقابت پذيري را حاصل تعامل و برهم كنش چهار عامل اصلي مي داند:1.عوامل دروني،2. شرايط تقاضاي داخلي ، 3.صنايع مرتبط و حمايت كننده ، 4.راهبردي و ساختار و رقابت شركتمهمترین ویژگی خوشه ها که همانا کارایی جمعی است مشروط به ایجاد شرایط زیر است:شکل گیری پیوندهای پیشین و پسین در بین شرکتهای درون خوشه.تبادل قوی اطلاعات بین شرکتها، نهادها و افراد در درون خوشه ها، که محیطی خلاق پدید می آورد.وجود شبکه های تجاری و پیوند تجاری کارامد با بازارهای بزرگ و دوردست.وجود زیرساخت های متنوع نهادی که پشتیبان فعالیت های خاص در خوشه ها هستند.شکل گیری هویت اجتماعی – فرهنگی که در بردارنده ارزش های مشترک است و قرار گرفتن نقش آفرینان محلی در محیط محلی که اعتماد متقابل را تسهیل می کند.وجود تحریم های موثر علیه واحدهایی که برای توافقات جمعی ارزشی قایل نیستند( اشتیمز 1381).رابلوتی ناحیه صنعتی Industrial area را با در نظر گرفتن چهار عنصر کلیدی تعریف کرده است:خوشه ای از بنگاه ها که عمدتاً متوسط و کوچک هستند و از حیث مکانی تمرکز یافته و از نظر بخشی تخصص یافته اند.(عوامل فضایی مکانی)پیشینه قوی اجتماعی و فرهنگی که نسبتاً همگون است و عاملان اقتصادی را به هم پیوند می دهد. این پیشینه باعث ایجاد کد رفتاری می گردد که مقبولیتی عمومی و گسترده دارد و اغلب صنفی بوده و در برخی موارد آشکار می باشد.(عوامل فرهنگی اجتماعی)مجموعه ای از پیوندهای رو به عقب ، افقی و روابط بازار کار که مبتنی بر مبادلات بازاری و غیر بازاری کالا، خدمات، اطلاعات و افراد هستند.(عوامل اقتصادی و سازمانی)شبکه ای از نهادهای محلی خصوصی و دولتی که عاملان اقتصادی خوشه ها را پشتیبانی مس کنند.( عوامل سیاستگذاری و نهادی)