مبانی نظری و پیشینه تحقیق مبانی نظری و وپیشینه پژوهش بهره وری وشاخص های آن (فصل دوم) 160660

کد فایل 160660 دسته مبانی نظری و پیشینه تحقیق نوع فایل تحقیق تعداد مشاهده 994 فرمت فایل دانلودی .zip فرمت فایل اصلی .docx تعداد صفحات 35 حجم فایل 0 بایت 0 0

دانلود

لینک دانلود و خرید پایین دسته بندی : ووردنوع فایل :  word (..docx) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )تعداد صفحه : 35 صفحه قسمتی از متن word (..docx) :  ‏بهره وری وشاخص های آن‏مباني نظري و ساختار الگو‏3-1-مقدمه‏ 31‏3-2-تاریخچه بهره‏وری‏ 32‏3-3-بهره‏وری، اهداف و تعاریف آن‏ 34‏3-4-بهره‏وری جزئی‏ 36‏3-5-بهره‏وری کل عوامل تولید‏ 37‏3-6-بهره‏وری کلی‏ 37‏3-7-بهره‏‏وري و شاخص‏‏هاي آن ‏ 38‏3-7-1-شاخص بهره‏‏وري جزیي (PFP‏)‏ 39‏3-7-2-شاخص بهره‏‏وري كل (TFP‏)‏ 39‏3-8-عوامل مؤثر بر بهره‏وری کل عوامل‏ 40‏الف) سرمایه‏گذاری خارجی‏ 40‏عنوان ‏ صفحه ‏ب) تحقیق و توسعه‏ 40‏ج) سیاست تجاری‏ 40‏د) آموزش و تحصیلات‏ 44‏ه) کارایی و دانش مدیریت‏ 44‏3-9-اندازه‏‏گيري بهره‏‏وري کل عوامل‏ 46‏3-9-1-روش‏‏های غير پارامتري‏ 46‏3-9-2-روش پارامتري‏ 46‏3-9-2-1-پسماند سولو‏ 48‏3-10-ساختار الگو‏ 48‏3-11-تعریف متغیرها‏ 51‏3-12-روش تحقيق‏ 51‏3-13-انواع مدل‏های داده‏‏هاي ترکيبي سري زماني (پانل)‏ 52‏3-14-آزمون ايستايي در داده‏هاي ترکيبي‏ 54‏3-14-1-آزمون لوين و لين و چو‏ 54‏3-14-2-آزمون آيم، پسران و شين‏ 56‏3-14-3-آزمون فیشر‏ 58‏3-15-آزمون‌هاي تشخيص‏ 59‏3-15-1-آزمون چاو‏ 59‏3-15-2-آزمون بروش- پاگان‏ 60‏3-15-3-آزمون هاسمن‏ 61‏مباني نظري و ساختار الگو‏3-1-مقدمه‏تجارت خارجی می‏تواند از طرق مختلف از جمله افزایش تکنولوژی، موجبات رشد اقتصادی را فراهم آورد. از آنجایی که برایند تغییرات تکنولوژی در شاخص بهره‏وری بازتاب و نمود پیدا می‏کند، لذا می‏توان از بهره‏وری به عنوان شاخصی جهت بررسی پیشرفت تکنولوژی استفاده نمود.‏در مورد عوامل موثر بر بهره‏وری به خصوص عوامل مربوط به تجارت خارجی، فرضیه‏های متعددی وجود دارد. برخی از اقتصاددانان ادعا کرده‏اند که، وجود رقابت وارداتی شدیدتر باعث می‏شود که، بنگاهها از نوآوری‏های بیشتری استفاده نمایند، تا بتوانند در صحنه فعالیت ماندگار شوند. برخی دیگر ادعا می‏کنند که، تماس‏های مکرر بنگاههای صادر کننده با بازارهای بین‏المللی باعث تسهیل جذب تکنولوژی جدید می‏گردد. با این وجود، تلاش‏هایی که جهت تأیید تأثیر مثبت تجارت خارجی یا باز بودن اقتصاد بر بهره‏وری ضمن استفاده از آمارهای کلی صورت گرفته، نتیجۀ یکسانی نداشته است و لذا سؤال مربوط به اندازه‏گیری منافع انتظاری تجارت خارجی بر رشد اقتصادی، ضمن استفاده از آمار کلی سطح ملی هنوز به قوت خود باقی مانده است. (رودریگرز و رودریک، 1999، بنیامین و فرانتینو، 2001‏ Benjamin & Ferrantino‏ ،1 – Rodriguez & Rodrik‏ ‏) این سؤال در چند دهۀ اخیر منجر به بررسی رابطه بین تجارت خارجی و بهره‏وری در سطح بنگاه یا صنعت شده است. ( اندرسون برنارد و همکاران، 1998، تایبوت، 1992، استونمن، 1995، کلردس و همکاران ،‌ 1998‏ – Anderson Bernard et al, Tybout, Stonman, Clerdes et al‏)‏برخی از پژوهشگران آثار تجارت خارجی یا “اقتصاد باز” بر بهره‏وری را از منظر “سرریز‏ – Spillovers‏ دانش فنی” ناشی از تماس‏هایی که کشورهای مختلف به شکل مبادله کالاهای قابل تجارت برقرار می‏کنند، مورد بررسی قرار می‏دهند. تأثیر این نوع سرریز، مثبت و معنادار گزارش شده است. (کو و هلپمن، 1995، کلر، 1998‏ – Coe & Helpman, Keller‏)‏بعضی دیگر، آثار تجارت خارجی یا “اقتصاد باز” را از دیدگاه “رقابت”، مورد توجه قرار می‏دهند. مثلاً ‏ادوارز به صراحت رقابت را نتیجه تغییر ساختارهای تجاری می‏پندارد (ادواردز، 1998 – Edwardz‏ ‏) و لارنس شواهدی را ارائه می‏دهند که، از تأثیر رقابت بین‏المللی بر رشد بهره‏وری کل حکایت دارد. (لورنس، ‏ – Lawrence‏1998) بحث این است که، هر چه اقتصاد به سوی بازارهای بین‏المللی بازتر باشد، میزان رقابت شدیدتر خواهد شد و این امر بنگاههایی را که دارای کارایی کمتری هستند را از صحنه خارج می‏کند و بنگاههایی که در صحنه باقی می‌مانند را وادار می‏نماید که، برای ماندگار شدن خود نوآوری بیشتری ارائه نمایند.‏شواهدی نیز وجود دارد که، وضع حمایت‏های مقداری یا تعرفه‏ای، جهت حمایت از صنایع در کشورها می‏تواند به زیان بهره‏وری عوامل و رشد اقتصادی آنان عمل نماید. (ادواردز، آی بید و لی، 1993‏ – Edwards, Ibid & Lee‏) تعدادی از پژوهشگران، عوامل مربوط به تحقیق و توسعه و نیز خالص ورود بنگاهها را نیز جزء عوامل مؤثر بر بهره‌وری در کنار عوامل مربوط به تجارت خارجی قرار داده‏اند.‏هر چند که رشد اقتصادی مبتنی بر رشد بهره‏وری در ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همواره مورد توجه مسئولان مربوطه بوده و سند چشم‏انداز توسعه ایران، مصداق بارز این امر محسوب می‏شود اما، رابطه بین تجارت خارجی و رشد بهره‏وری هنوز ناشناخته است و خلأ ناشی از این کمبود، انگیزه نگارش این تحقیق بوده است.‏3-2-تاریخچۀ ‏بهره‏وری‏امروزه بهبود بهره‏‏وری به عنوان یکی از مهمترین راهکارهای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ملل مختلف شناخته شده‏ است‏ و توفیق در تسریع روند بهبود بهره‏‏وری یکی از شروط اصلی دستیابی به جایگاه مناسب در صحنه رقابت جهانی و افزایش رفاه زندگی مردم می‏‏باشد. شرایط محیطی-اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی متفاوت کشورها، ایجاب می‏‏کند که رویکردهای بهبود بهره‏‏وری دارای ویژگی‏‏های خاصی باشد. اما آنچه در تمامی کشورهایی که در ارتقای بهره‏‏وری و تسریع در روند توسعه موفق بوده‏‏اند در خور توجه است، گستردگی و همبستگی فعالیتهای ارتقای بهره‏‏وری‏،‏ در چارچوب یک حرکت ملی می‏‏باشد‏.‏بهبود بهره‏‏وری موضوعی است که از ابتدای تاریخ بشر و در کلیه نظام‏‏های سیاسی و اقتصادی مطرح بوده است. اما تحقیق در مورد چگونگی افزایش بهره‏‏وری بطور سیستماتیک و در چارچوب مباحث علمی‏-‏تحلیلی از حدود ۲۳۰ سال پیش به این طرف بطور جدی مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است‏.‏اما ‏واژه «بهره‏‏وری»‏،‏ برای نخستین بار بوسیله ‏«‏فرانسوا کنه‏»‏ ریاضیدان و اقتصاد‏د‏ان ‏فرانسوی و ‏طرفدار مکتب فیزیوکراسی(حکومت طبیعت) بکار برده شد. « کنه » با طرح جدول اقتصادی، اقتدار هر دولتی را منوط به افزایش بهره‏‏وری در بخش کشاورزی می‏‏دان‏ست‏. در سال ۱۸۸۳ فرانسوی دیگری ب‏ه ‏نام ‏«‏لیتره‏»‏ بهره‏‏وری را دانش و فن تولید تعریف کرد. با شروع دور‏ۀ‏ نهضت مدیریت علمی در اوایل سال‏‏های ۱۹۰۰، فردریک ونیسلو، تیلور‏،‏ فرانک و لیلیان گیلبریث به منظور افزایش کارا‏ی‏ی کارگران دربار‏ۀ‏ تقسیم کار، بهبود  
منتشر شده در
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق ادبیات نظری تحقیق آثار صدور قرار تأمین خواسته پیش از اجرا و پس از آن 154344
  • ادبیات نظری تحقیق آثار صدور قرار تأمین خواسته پیش از اجرا و پس از آن ادبیات نظری تحقیق آثار صدور قرار تأمین خواسته پیش از اجرا و پس از آن دانلود ادبیات نظری تحقیق آثار صدور قرار تأمین خواسته پیش از اجرا و پس از آن ادبیات نظری تحقیق آثار صدور قرار
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق پیشینه و مبانی نظری تعاریف و مفاهیم رویکردهای بازاریابی،رضایت مشتری و اعتماد 157347
  • پیشینه و مبانی نظری تعاریف و مفاهیم رویکردهای بازاریابی رضایت مشتری و اعتماد پیشینه و مبانی نظری تعاریف و مفاهیم رویکردهای بازاریابی رضایت مشتری و اعتماد دانلود پیشینه و مبانی نظری تعاریف و مفاهیم رویکردهای بازاریابی رضایت مشتری و اعتماد پیشینه
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق پیشینه تحقیق و مبانی نظری الگوهای منجر به بارش 137750
  • پیشینه تحقیق و مبانی نظری الگوهای منجر به بارش پیشینه تحقیق و مبانی نظری الگوهای منجر به بارش دانلود پیشینه تحقیق و مبانی نظری الگوهای منجر به بارش پیشینه تحقیق مبانی نظری الگوهای منجر بارش پیشینه تحقیق مبانی نظری الگوهای منج
  • عمران.معماری-شهرسازی دانلود پاورپوینت کاشی و سرامیک 71640
  • دانلود پاورپوینت کاشی و سرامیک پاورپوینت کاشی و سرامیک دانلود پاورپوینت کاشی سرامیک
  • عمومی و متفرقه پاورپوینت فضای سبز 144748
  • پاورپوینت فضای سبز فضای سبز دانلود پاورپوینت فضای سبز فضای سبز پاورپوینت فضای
  • عمومی و متفرقه پاورپوینت راه سعادت 143359
  • پاورپوینت راه سعادت راه سعادت دانلود پاورپوینت راه سعادت راه سعادت پاورپوینت سعادت

    دیدگاهی بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *