مبانی نظری و پیشینه تحقیق مبانی نظری تعاریف،مولفه ها وسبک های حل مساله 160619

کد فایل 160619 دسته مبانی نظری و پیشینه تحقیق نوع فایل تحقیق تعداد مشاهده 1047 فرمت فایل دانلودی .zip فرمت فایل اصلی .doc تعداد صفحات 49 حجم فایل 0 بایت 0 0

دانلود

لینک دانلود و خرید پایین دسته بندی : ووردنوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )تعداد صفحه : 49 صفحه قسمتی از متن word (..doc) :   1‏خلاصه ای از کار:‏تعریف مس‏أ‏له ‏ ‏مسأله عبارت است از تعارض یا تفاوت بین موقعیت موجود و موقعیت دیگری که فرد می‏‌‏خواهد بدان دست یابد(گلاور و برونیگ. Glover & Bruning‏، به نقل از خرازی، 1383،ص 213). در حقیقت هنگامی که فرد با موقعیتی رو به رو می‏‌‏شود که از طریق اطلاعات و مهارت‏‌‏هایی که دارد نمی‏‌‏تواند سریع به آن موقعیت پاسخ مناسبی دهد، با یک مسأله رو به رو است(سیف، 1381، ص554)‏…………….‏تعریف حل مس‏أ‏له و کاربرد‌‌های ‌آن‏”زندگی سراسر حل مسأله است”. این جمله عنوان کتابی است از‏ کارل پوپر. Karol Popper‏،‏ یکی از بزرگترین فیلسوفان علم‏ در‏ قرن بیستم.‏ وی حل مسأله را نه تنها رسالت علم بلکه اجبار زندگی می‌دانست وآدمی را ناگزیر از رویارویی دائمی با مسائل گوناگون و تلاش برای حل آن‏‌‏ها‏(پوپر، 1994؛ ترجمه خاجیان، 1383).‏………….‏مؤلفه‌‌های ‌حل مسأله‏از نظر دزوریلا و نزو(1990؛ نقل از پشتیبان،1386) حل مسأله از دو مؤلفه تشکیل یافته است: ‌‌‌‌‌جهت‌گیری به مسأله و مهارت‌‌های ‌حل مسأله.‏ ‏‌‌‌‌‌‏جهت‏‌‏گیری به حل مسأله‏جهت‌گیری به مسأله مؤلفه انگیزشی توانایی حل مسأله را تشکیل می‌دهد. به عبارت دیگر مجموعه پاسخ‌‌های ‌شناختی- هیجانی- رفتاری تعمیم یافته‌‌‌ای است‌‌‌‌‌،‏ ‏که فرد آن را به موقعیت مشکل‏‌‏دار کنونی منتقل می‌کند. این مؤلفه از تجارب مربوط به حل مسأله در گذشته ناشی می‌شود. جنبه‌‌‌ی شناختی این مجموعه در برگیرنده‌‌‌ی متغیرهایی مانند ارزیابی مسأله، اسنادهای علی و انتظارات کنترل شخصی است. جنبه‌‌‌ی هیجانی بر حالات عاطفی مانند اضطراب، خشم و افسردگی متمرکز است و بخش رفتاری به تمایلات گرایش- اجتناب اشاره می‌کند(دزوریلا و شیدی، 1992؛ نقل از پشتیبان‌‌‌‌‌،1386).‏………….. 2‏مهارت‏‌‏های‏ حل مس‏أ‏له ‏ بدل و لناکس (1997) هفت اصل راهنمای حل مس‏أ‏له را ایجاد کرده‏‌‏اند‏ ‏و ‏پیروی‏ از این اصول، احتمال موفقیت‏‌‏آمیز حل مس‏أ‏له را افزایش می‌دهد و از راهبرد‌‌های ‌خودشکنانه جلوگیری می‌کند. ‏1 ‏–‏ مشکلات طبیعی هستند: پذیرفتن این موضوع که مشکلات بخش مهمی از زندگی طبیعی هستند، مهم است. داشتن مشکل «بد» نیست و وجود آنها نشانه ضعف نیست. قبول مشکلات به مردم کمک می‌کند تا درباره خودشان بیشتر پذیرا و کمتر دفاعی باشند.‏…….‏سبک‌‌های ‌حل مسأله‏کسیدی و لانگ (1996) شش سبک ‏را ‏برای حل مسأله در نظر می‌گیرند که عبارتند از: درماندگی یا بی‏‌‏یاوری، مهارگری در حل مسأله، اعتماد به توانایی در حل مسأله، سبک اجتناب، سبک گرایش و سبک خلاقیت.‏………….‏- سبک‏‌‏ حل مسأله به شیوه اسپیواک و شوره ‏اسپیواک و شوره. Spivak & Shure‏ رویکرد حل مسأله را شامل روش‏‌‏های زیر می‏‌‏دانند: ‏تمرکز بر فرایندهای تفکر که زیربنای حل مسأله‏‌‏ی بین فردی است. ‏…………‏……….‏سبک‏‌‏ حل‏ مسأله به شیوه اکتشافی‏یکی دیگر از سبک‏‌‏های حل مسأله شیوه روش‏‌‏مند یا اکتشافی. Algorithmic‏ می‏‌‏باشد. شیوه‏‌‏های روش‏‌‏مند مسیر مطمئن و از پیش طراحی شده‏‌‏ای برای رسیدن‏………. 4‏روش کاهش تفاوت ‏یکی از روش‏‌‏های معمول حل مسأله، به ویژه در زمینه‏‌‏ها و موارد ناآشنا، روش کاهش تفاوت‏‌‏های وضعیت فعلی و وضعیت نهایی یا هدف مسأله، است. در این روش، حل‏‌‏کننده‏‌‏ی مسأله تلاش می‏‌‏کند هرچه بیشتر مسأله را شبیه حالت نهایی آن‏………..‏روش تحلیل وسیله- هدف ‏روش پیچیده‏‌‏تری که در انتخاب هدف‏‌‏های میانی برای رسیدن به هدف نهایی به کار می‏‌‏رود روش تحلیل وسیله- هدف نام دارد. فرد در این روش فاصله‏‌‏ی هدف نهایی تا وضعیت کنونی مسأله را تحلیل می‏‌‏کند و وسایل و راه‏‌‏هایی را که می‏‌‏تواند موجب کاهش فاصله‏‌‏ی مزبور گردد مطالعه و انتخاب می‏‌‏نماید. این روش مبتنی بر راه‏‌‏کارهای زیر است:‏……..‏روش کار معکوس ‏یکی از روش‏‌‏های مفید برای حل پاره‏‌‏ای از مسایل، روش کار معکوس از طرف هدف یا پاسخ مسأله به عقب است. از این روش به ویژه می‏‌‏توان برای پیدا کردن راه اثبات مسایل ریاضی استفاده کرد. کلید اصلی روش کار معکوس تجزیه‏‌‏ی هدف اصلی به مجموعه‏‌‏ای از هدف‏‌‏های فرعی است که حل آن منجر به رسیدن به هدف اصلی می‏‌‏شود. حلال مسأله هریک از این هدف‏‌‏های فرعی را به طور مستقل حل می‏‌‏کند تا به حل نهایی برسد. این روش زمانی به مشکل برخورد می‏‌‏کند که حل یکی از هدف‏‌‏های فرعی مانع حل هدف دیگر گردد. در این صورت باید ترتیب حل هدف‏‌‏های فرعی را به نحوی تنظیم کرد که با چنین مشکلی برخورد نشود. (نیول و سیمون،. Newell and Simon‏ 1972)‏………..‏روش استفاده از تمثیل‏یکی دیگر از روش‏‌‏های مهم حل مسأله استفاده از تمثیل است. در این روش حل‏‌‏کننده‏‌‏ی مسأله از راه حل یک مسأله کمک می‏‌‏گیرد تا به عنوان راهنمای عمل، مسأله دیگری را حل کند. در ریاضیات اغلب از روش حل یک مسأله ریاضی برای حل مسائل مشابه استفاده می‏‌‏شود. در این صورت هدف فرعی حل‏‌‏کننده‏‌‏ی مسأله انتقال مراحل حل نمونه‏‌‏ی اصلی به مسأله‏‌‏ی جدید است. استفاده از تمثیل گرچه می‏‌‏تواند خیلی مفید باشد ولی به کارگیری آن نیاز به دقت نظر دارد. بعضی افراد نمی 
منتشر شده در
  • مدیریت دانلود پاورپوینت مبانی تئوری نهادی 79502
  • دانلود پاورپوینت مبانی تئوری نهادی پاورپوینت مبانی تئوری نهادی مبانی تئوری نهادی تئوری نهادی ماهیت تئوری مفاهیم تئوری
  • دانش آموزی(درسی) دانلود پاورپوینت سفر غذا فصل سیزدهم علوم پایه هفتم دوره اول متوسطه 80555
  • دانلود پاورپوینت سفر غذا فصل سیزدهم علوم پایه هفتم دوره اول متوسطه پاورپوینت سفر غذا فصل سیزدهم علوم پایه هفتم دوره اول متوسطه پاورپوینت سفر غذا فصل سیزدهم علوم پایه هفتم دوره اول متوسطه سفر غذا
  • عمومی و متفرقه پاورپوینت فرهنگ 2 145840
  • پاورپوینت فرهنگ 2 فرهنگ 2 دانلود پاورپوینت فرهنگ 2 فرهنگ پاورپوینت فرهنگ
  • علوم انسانی دانلود پاورپوینت کارآفرینی و روانشناسی 109352
  • دانلود پاورپوینت کارآفرینی و روانشناسی پاورپوینت کارآفرینی و روانشناسی دانلود پاورپوینت کارآفرینی دانلود پاورپوینت روانشناسی کارآفرینی روانشناسی
  • عمومی و متفرقه تحقیق در مورد اين مقاله در مورد ساختار و ويژگيهاي پروتئين تار عنكبوت 9456
  • تحقیق در مورد اين مقاله در مورد ساختار و ويژگيهاي پروتين تار عنكبوت اين مقاله در مورد ساختار و ويژگيهاي پروتين تار عنكبوت دانلود تحقیق در مورد اين مقاله در مورد ساختار و ويژگيهاي پروتين تار عنكبوت اين مقاله مورد ساختار ويژگيهاي پروتين تار عنكب
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق پیشینه ومبانی نظری بی‌ثباتی ازدواج یا احتمال وقوع طلاق 67819
  • پیشینه ومبانی نظری بی‌ثباتی ازدواج یا احتمال وقوع طلاق پیشینه ومبانی نظری بی‌ثباتی ازدواج یا احتمال وقوع طلاق دانلود پیشینه ومبانی نظری بی‌ثباتی ازدواج یا احتمال وقوع طلاق پیشینه ومبانی نظری بی‌ثباتی ازدواج احتمال وقوع طلاق پیشینه

    دیدگاهی بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *