حقوق تحقیق در مورد در نظام‏هاى حقوقى دينى 6167

کد فایل 6167 دسته حقوق نوع فایل تحقیق تعداد مشاهده 3779 فرمت فایل دانلودی .doc فرمت فایل اصلی doc تعداد صفحات 24 حجم فایل 73 کیلوبایت 0 0

دانلود

در نظام‏هاى حقوقى غيردينى «جرم» و «گناه» دو مقوله جدا از هم‏اند و بين اين دو هيچ ربط و نسبت مستقيمى وجود ندارد. «جرم» در رابطه فرد با افراد ديگر و جامعه معنا مى‏يابد؛ در اينجا جرم رفتارى (به صورت فعل يا ترك فعل) مخالف نظم جامعه است كه قانونگذار ارتكاب آن را منع مى‏كند و براى آن ضمانت اجرا (به صورت مجازات يا اقدامات تأمينى) در نظر مى‏گيرد.در نظام‏هاى حقوقى دينى، كه بارزترين مصداق آن را مى‏توان در دو دين شريعت‏مدارِ اسلام و يهوديت سراغ گرفت، تفكيك مفهوم جرم و گناه دشوار است؛ چرا كه خاستگاه اين هر دو يكى است و قانونگذار الاهى است كه هر دو را ممنوع مى‏كند. در اين نظام‏ها، ماهيت تمام احكام يكى است و بين جرم (تجاوز نامشروع به حقوق ديگران و جامعه) و گناه (تعدى نسبت به شريعت خدا) جز در حوزه ضمانت اجرا، تمايزى نيست. بااين‏همه، به نظر مى‏رسد در حقوق يهود درك و تشخيص اين تمايز دشوارتر از ساير نظام‏هاى دينى باشد؛ چرا كه ارتكاب هر يك از محرمات مجازاتى را در پى دارد؛ با اين تفاوت كه برخى از اين مجازات‏ها را دادگاه آسمانى صادر مى‏كند (گرچه حكمِ آن در همين زندگى دنيوى به صورت مرگ ناگهانى و غيره اجرا مى‏شود).دانشمندان يهودى شريعت موسى را مشتمل بر 613 حكم دانسته‏اند كه از اين تعداد 248 حكم درباره واجبات است و 365 حكم مربوط به محرمات. محرمات خود بر دو دسته‏اند:1. برخى از محرمات داراى مجازات دنيوى نيستند؛ براى اين محرمات كفاره يا قربانى يا مجازات الاهى در نظر گرفته مى‏شود.2. برخى از محرمات مجازات دنيوى دارند؛ يعنى دادگاه با شرايط اثبات و آيين دادرسى خاص خود براى اين جرايم مجازات خاصِ مقرر در شرع را اعمال مى‏كند.آنچه به موضوع گفتار ما مربوط مى‏شود همين بخش اخير است.براساس تلمود، هيچ عملى جرم و در نتيجه قابل مجازات نيست مگر آنكه در تورات هم ارتكاب آن منع، و هم براى آن مجازات تعيين شده باشد. ازاين‏رو، براى مثال، براى اجراى حكم مجازات درباره قاتل بايد دو حكم در شريعت موجود باشد؛ يكى «قتل نكن» (خروج، 20:13)، و ديگرى «قاتل بايد كشته شود» (اعداد، 35:16ـ21). به گفته تلمود، اگر منع از عمل موجود نباشد، حتى اگر به صراحت مجازات نيز تعيين شده باشد، عمل جرم به معناىِ خاصِ آن نيست و مجازات ذكر شده به مجازات آسمانى تعبير مى‏شود.(1)براساس تقسيم‏بندى جرايم در مكاتب جديد حقوقى، جرايم را مى‏توان در آيين يهود به اين صورت تقسيم كرد: لینک دانلود و خرید پایین :*دسته بندی :ورد*نوع فایل : doc ( قابل ويرايش و آماده پرينت )*تعداد صفحه 24 صفحه *قسمتی از متن :
منتشر شده در
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق پیشینه و مبانی نظری سلامت عمومی و تعارض متقابل کار خانواده 138150
  • پیشینه و مبانی نظری سلامت عمومی و تعارض متقابل کار خانواده پیشینه و مبانی نظری سلامت عمومی و تعارض متقابل کار خانواده دانلود پیشینه و مبانی نظری سلامت عمومی و تعارض متقابل کار خانواده پیشینه مبانی نظری سلامت عمومی تعارض متقابل
  • علوم انسانی پرسشنامه عملکرد بازاریابی بانک 81836
  • پرسشنامه عملکرد بازاریابی بانک دانلود پرسشنامه عملکرد بازاریابی بانک عملکرد بازاریابی بانک عملکرد بازاریابی بانک
  • عمومی و متفرقه پاورپوینت در مورد نظریه ویلیام گلاسر 80121
  • پاورپوینت در مورد نظریه ویلیام گلاسر نظریه ویلیام گلاسر دانلود پاورپوینت در مورد نظریه ویلیام گلاسر نظریه ویلیام گلاسر پاورپوینت مورد نظریه ویلیام گلاسر
  • طرح درس دانلود طرح درس روزانه جشن تکلیف هدیه های آسمان سوم ابتدایی 126729
  • دانلود طرح درس روزانه جشن تکلیف هدیه های آسمان سوم ابتدایی طرح درس روزانه جشن تکلیف دانلود طرح درس جشن تکلیف جشن تکلیف جشن تکلیف
  • عمومی و متفرقه پاورپوینت در مورد بررسی رابطه ی فشار روانی کودکان عقب مانده ذهنی بر رشد اجتماعی کودکان عقب مانده ها 58737
  • پاورپوینت در مورد بررسی رابطه ی فشار روانی کودکان عقب مانده ذهنی بر رشد اجتماعی کودکان عقب مانده ها بررسی رابطه ی فشار روانی کودکان عقب مانده ذهنی بر رشد اجتماعی کودکان عقب مانده ها دانلود پاورپوینت در مورد بررسی رابطه ی فشار روانی کودکان عقب مانده
  • اقتصاد پاورپوینت درباره مفاهیم اساسی اقتصاد مهندسی (تصمیم و تصمیم گیری) 59324
  • مفاهیم اساسی اقتصاد مهندسی تصمیم تصمیم‌گیری ماهیت تصمیم معادله تصمیم

    دیدگاهی بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *